május 2013 hónap bejegyzései

Sokan azt gondolják, azzal, hogy lemondanak a húsevésről, mindent megtettek az egészséges táplálkozás érdekében, holott ez a táplálkozási forma is rejthet magában veszélyeket, ha nem vagyunk elég tájékozottak.

Vegetáriánus étrend-piramisok 
Kétféle vegetáriánus étrend-piramis létezik, az egyiket a Harvard, a másikat a kaliforniai Loma Linda Egyetem kutatói dolgozták ki. Alkotói igen nyomós érvekkel támasztották alá a vegetarianizmus előnyeit, hiszen kimutatták, hogy az így táplálkozók tovább élnek, és jóval kisebb arányban fordul elő náluk szívbetegség, magas vérnyomás, cukorbetegség és daganatképződés, mint a húst is evőknél. Ráadásul azt is megfigyelték, hogy a vegák sokkal tudatosabbak az életmódjuk más területein is: rendszeresebben sportolnak, jellemzően nem dohányoznak, kevés alkoholt és kávét fogyasztanak.

A két ismert vegetáriánus piramis a teljes őrlésű gabonákra, a hüvelyesekre, a zöldségekre és gyümölcsökre épül, amelyekről úgy vélik, minden étkezésnél fogyasztanunk kellene. A naponta fogyasztandó élelmiszerek közé sorolják az olajos magvakat, ám amíg a Loma Linda piramis alkalmanként ír elő tejtermékeket, addig a másik a napi fogyasztását ajánlja, kiemelve a szójatejet. Fontos tudni, hogy a szójatej csak nevében egyezik meg az állati eredetű tejekkel, ugyanis az előbbi a szójabab áztatásával nyert fehér színű ital. Megtalálható benne az összes tápanyag, ami a tehéntejben: fehérje, kalcium, D-vitamin, B2- és B12-vitamin is, de természetesen nem helyettesíti az állati eredetű italt. Az édességeket és a tojást mindkét változatban a ritka élvezetek közé sorolják. (Az ovo-lakto vegetáriusok fogyasztanak tojást és tejterméket, a laktovegetáriusok azonban tojást nem. A vegánok viszont semmiféle állati eredetű élelmiszert nem vesznek magukhoz, így például mézet sem. A nyersevők viszont csak nyersen fogyasztják a növényi eredetű táplálékukat.)

Tovább olvasom

Trappista sajt összetételét, ha szemügyre vesszük, a következőket olvashatjuk: tej, mikrobatenyészet, konyhasó, szilárdító anyag (calcium-clorid), tartósítószer (E252, azaz klárium-nitrát), oltóenzim.Zsír a szárazanyagban: minimum 45%. De vajon miből áll a házi változat? Erre is mindjárt megkapják a választ!

Azt hiszem, önmagában eldönti a kérdést, vásárolható-e az ilyen “termék”, vagy sem, hisz szerintünk sajtnak igencsak nehezen nevezhető a sok esetben korong alakú produktum. Gondolom, anno a francia szerzetesekben sem merült fel a gyanú, hogy a nagyipar majd egyszer az igazi sajtjukra alig hasonlító gagyit fog forgalmazni pár száz év múlva, ennek ellenére, ahogy írja a Wikipédia, “Magyarországon ez a legkedveltebb sajttípus”. Sőt, “az ország sajtforgalmának 70 százaléka trappista”.

Tovább olvasom

A Miracle Drink nevű italt évtizedek óta isszák a kínaiak, azért hogy egészségesek maradjanak. Csodálatos ital és könnyű is az elkészítése.

Hogy elkészítsük ezt az élettel teli italt csupán egy céklára, egy sárgarépára és egy almára van szükségünk. Megmossuk jól a hozzávalókat, kockákra vágjuk és beletesszük egy hengerbe, hozzáöntünk egy kis vizet és összeturmixoljuk. Amint kész van már ihatjuk is.

Ebben segíthet a Miracle Drink:

  • megelőzheti a rákos sejtek kialakulását
  • megelőzheti a máj, vese, hasnyálmirigy betegségeit
  • megerősítheti a tüdőt, megelőzheti a szívinfarktust és csökkentheti a magas vérnyomást
  • erősítheti az immunrendszert
  • jót tesz a látásnak
  • lecsökkentheti az izomlázat
  • javítja a bélműködést, jó a székrekedésre.
  • a pattanásokra is jótékonyan hat és szépíti a bőrt
  • elűzi a kellemetlen leheletet
  • csökkentheti a fájdalomérzetet is akár.

Tovább olvasom

Ételek, amelyek mindennaposak az ember életében, és nem is sejtjük róluk, hogy mennyire felelősek a súlyos betegségek kialakulásában. Pizza extra sajtfeltéttel, egy dobozos üdítő, egy fagyasztott croissant – mind-mind feketelistás lehet. A Huffington Post által közreadott interjúban a Los Angeles-i kardiológus, dr. Cynthia Thaik rántja le a leplet a hétköznapi „gyilkosokról”.

Kolbász, hot dog és társai

Hot dog, bacon, kolbász, fűszeres felvágottak, sőt még a soványnak mondott pulykahús is rengeteg sót és egyéb más tartósítószert tartalmaz, amelyek közvetlen kapcsolatba hozhatók a szívbetegségekkel. A feldolgozás során a hozzáadott anyagok minőségét sokszor nem ellenőrzik kellőképpen – mondta el a Huffington Postnak a szívspecialista dr. Thaik. A feldolgozott húsfélék telített zsír-tartalma sokszor magasabb, mint a vörös húsoké, ráadásul az így feldolgozott húsok fogyasztása jelentősen növelheti a cukorbetegség és a hasnyálmirigyrák kockázatát.

Tovább olvasom

Első 10 perc:

10 kávéskanálnyi cukor belerobban a szervezetedbe (a napi ajánlott mennyiség 100%-a). Nem fogsz azonnal hányni, ahogy a rettenetes túl édességre elvileg reagálnod kéne, mert a foszforsav az italodban letompítja az édes ízt, hogy lent tarthasd a kutyulékot.

20 perc múlva:

A vércukorszinted az egekben, amit inzulintermeléssel kompenzálsz. A májad azzal próbál segíteni, hogy annyi cukrot bont le zsírrá, amennyit csak bír (..és ebből épp elég van most.)

A tavasz a fogadalmak és fogyókúrák ideje. Rengeteg féle  fogyókúra és diéta létezik, melyek népszerűségi listája évről-évre változik.

A fogyókúrák lényege nem a nem evés, hanem az evés! Éhezés nélkül kell fogyni, mert az éhezés kimerít és nem engedi, hogy az emberek folytassák rohanó életmódjukat, feszített munkatempójukat. Éppen ezért nagyon fontos, hogy mit együnk és mit ne együnk!

Vegyük sorba melyek a legismertebb diéták!

  • A vércsoport diéták az egyén vércsoportját veszik  alapul, eszerint határozzák meg, hogy melyik vércsoportú ember mit ehet.
  • A legnehezebb betartani talán a 90 napos diétát, amely keményítő-, zöldség-, gyümölcs-, fehérje- és más napokat iktat be, pontos sorrendben. Ez eleve feltételezi, hogy nem nagyon lehet elmenni családi ünnepekre, rendezvényekre, vállalati bulikra.
  • A tavalyi év talán legkedveltebb diétája az  Atkins-diéta – amely a szénhidrátok teljes vagy részleges megvonásán alapul és engedélyezi a zsírt és a fehérjét – mintha kissé veszítene népszerűségéből. Ellenzői azt vetik a közelmúltban elhunyt Atkins doktor szemére, hogy a szénhidrátokat nem szabad megvonni, mert szüksége van rájuk a szervezetnek.
  • A szénhidrátok nem száműzhetők teljesen az étrendből akkor sem, ha nem fogyaszt a diétázó csokoládét, fagylaltot, süteményt, édes üdítőket, gyümölcsöket, kenyérfélét, ugyanis számos készételben, zöldségben vagy éppen húskészítményben is van – rejtve – szénhidrát.
  • A káposztaleves-kúra ártalmatlannak tűnik, de nehezen betartható, a társasági életet ugyancsak szinte teljesen kizárja és sokat kell vele bíbelődni.
  • A Norbi update  módszer lényege, hogy bizonyos étel- összetevőket csak a nap bizonyos szakában lehet fogyasztani. Este már szénhidrátokat, nehezebb ételeket tilos enni.
  • Ehhez kapcsolódik a legegyszerűbb fogyókúra: elhagyni a vacsorát, az alkoholt és az édességeket. Ez a legtöbb esetben hat, mégis nehéz betartani, mert minden társasági esemény, családi vacsora az estéhez kötődik.

Minden fogyókúra alapelve: sok ásványvíz, sok zöldség (de nem a lisztesek: gabonafélék, krumpli, bab, borsó, lencse, gesztenye kizárva) kevés gyümölcs, kalóriaszegény levesek, gyógyteák fogyasztása.