A megfelelő táplálkozás és a testmozgás segít a koleszterinszint normalizálásában. Ezek az első lépések nemcsak a megelőzésben, de a kezelés során is. A koleszterinszintet csökkentő gyógyszerek nem helyettesítik az egészséges életmódot és táplálkozást.

A szív- és érrendszeri betegségek vezető halálokokként szerepelnek a fejlett társadalmakban. Ennek nem kellene így lennie, hiszen a szív- és érrendszeri betegségek jelentős része megelőzhető lenne.

A szív- és érrendszeri betegségeknek több rizikófaktora ismert, ezek között léteznek befolyásolható és nem befolyásolható faktorok, a koleszterinszint a befolyásolható tényezők közé tartozik.

A megelőzés egyik módja a vér koleszterin szintjének alacsony értéken tartása. A magas koleszterin szívkoszorúér meszesedéshez, szívinfarktushoz és stroke-koz vezethet.

Az első és legfontosabb tényező ennek elkerülésében az egészséges életmód, ezzel nemcsak a koleszterinszintünket tarthatjuk egészséges értéken, de vérnyomásunkat, testsúlyunkat, vércukrunkat, vérzsírunkat is.

Az étrend a megelőzés alappillére

Zsírbevitel. Az étrendben alacsony legyen a zsírbevitel, különösen vonatkozik ez a telített zsírokra. A napi kalória-bevitelt tekintve a zsírfogyasztás ne haladja meg a 30 százalékot.

A leghasznosabb ételek. Van néhány olyan étel, melyek jótékony hatást gyakorolnak a szív- és érrendszerre, segítenek a magas vérnyomás és a magas koleszterinszint elleni küzdelemben, ezek fogyasztását részesítsük előnyben:

  • brokkoli
  • hal és halolaj
  • zöld leveles zöldségek
  • citrusfélék
  • sárgarépa
  • rostdús ételek, gabonaőrlemények.

Bevásárlókosarunk. A tudatos táplálkozásnak része a tudatos vásárlás. Szánjunk időt arra, hogy elolvassuk a termékek címkéjét még a vásárlás előtt, lehetőleg késztermékeket ritkán vásároljunk, inkább magunk készítsük el az ételt.

  • Teljes kiőrlésű lisztből készült kenyér
  • Gabonaőrlemény a rostok fedezésére (kész müzlit ne vegyünk a címke elolvasása nélkül, sokszor tele van cukrokkal, zsírokkal)
  • Rizs, lehetőleg barnarizs
  • Gyümölcs, szárított vagy fagyasztott is lehet, ha nincs friss, de a friss gyümölcsnek a legmagasabb a nyomelem- és vitamintartalma, lehetőleg cukrozott konzervet ne vásároljunk
  • Zöldség, lehet szárított vagy fagyasztott is, de a legjobb választás a friss zöldség, a konzerv és a kész zöldséges ételeknek magas lehet a tartósítószer- és sótartalma, a félkész, szószos zöldségek ízfokozókat és sok fölösleges zsiradékot tartalmaznak.
  • Ásványvíz vagy cukor és tartósítószer hozzáadása nélkül készült 100%-os gyümölcslé
  • Alacsony zsírtartalmú tej
  • Sovány sajt.
  • Sovány joghurt.
  • Bőr nélküli szárnyas hús.
  • Hal.
  • Jó minőségű margarin.
  • Jó minőségű növényi olaj magas hőfokon való sütéshez, pl. napraforgó, repce.
  • Extra szűz olívaolaj salátákhoz, sütéshez az olíva olaj nem javasolt.

A rendszeres testmozgás csökkenti a rizikót

A sportolás javítja az állóképességet, a szív- és érrendszeri státust, csökkenti az elhízás, a cukorbetegség és számos anyagcsere-betegség kialakulásának rizikóját.

Óvatosan szabad azonban elkezdeni a sportolást, mert a hirtelen elkezdett testedzés, hatalmas terhelést jelent a szívre, az ízületekre és az izmokra.

A rendszeres testmozgás ezek ellenére mindenkinek javasolt. A nem megerőltető tempójú gyaloglás, alkalmasabb lehet a kezdeti hónapokban.

A pulzusszámot jelentősen emelő gyakorlatok (például futás, úszás, aerobic) nem javasoltak addig, míg a szervezet nem szokott hozzá a rendszeres sporthoz.

Az ideális testsúly eléréséhez is sokkal alkalmasabb a napi rendszerességgel végzett kevésbé megerőltető mozgás (pl. közepes tempójú séta), mint heti 2-3 alkalommal végzett edzőtermi edzés.

(Dr. Csuth Ágnes, Vital Balance Életmód Központ)

Forrás:
http://www.webbeteg.hu/cikkek/fogyokura/3443/tippek-a-koleszterinszint-csokkenteseert

TIPP:

koleszterin szint csökkentés természetes alapanyagú termékkel

Kapcsolódó cikkek:

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.