Nagyon sok fogyókúrázónak okoz gondot a jojó affektus, amit a szervezet védekező mechanizmusa okoz, hogy védekezzen a hirtelen lecsökkent energia bevitel ellen. Amikor a szervezet nem kap megfelelő mennyiségű táplálékot, akkor lelassítja az anyagcserét és az életfunkció megfelelő működéséhez először az izmokból vonja ki a fehérjét , tehát utoljára hagyja a zsírtartalékokat, viszont amikor az energia nyeréshez elkezdi felhasználni a zsírtartalékot, akkor csökken a leptin szint, ami nagyon erős éhségérzetet okozz  (sokan ilyenkor hagyják abba a fogyókúrát). Amikor pedig a fogyókúra után valaki elkezd ugyanúgy táplálkozni, mint a fogyókúra ellőtt, akkor sokkal gyorsabban szedi vissza a kilókat, hiszen a szervezet anyagcseréje lelassult ,nem beszélve arról, hogy sokkal gyorsabban tölti fel a zsírtartalékokat is ilyenkor, hogy felkészüljön az esetleges újabb koplalásra.  Tehát könnyen látható, hogy a koplalás,  drasztikus fogyókúra sok esetben nem hogy súlyvesztést okoz, de még hízni is lehet.

Hogy lehet elkerülni a Jojó effektust?

A jojó effektus elkerülésének a legegyszerűbb módja, hogy valamilyen fokozatos fogyókúrás módszert választ valaki, ami nem okoz hirtelen nagyobb energiahiányt a szervezetnek. Tehát a koplalás helyett érdemes inkább csak lecsökkenti a bevitt táplálékmennyiségét és minőségi ételeket fogyasztani.  Habár lassabb lesz a fogyás és nem következik hirtelen súlyvesztés, viszont tartós marad. A jojó effektus hatással lehet a közérzetre és egyéb egészségre káros mellékhatásai is lehetnek, amit az anyagcsere folyamat ingadozása okozz. Az ajánlott fogyás kb. heti 0.5 kg. Ha valaki komolyabb súlyfeleslegtől akar megszabadulni, akkor érdemes felkeresnie egy szakembert aki segít kidolgozni egy megfelelő diétát, fogyókúrás stratégiát.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.