A mai rohanó világunkban egyre gyakoribb jelenség a stressz, ami számos megbetegedés okozója, ugyanis a hosszantartó stresszes állapot gyengíti az immunrendszert, aminek következménye a különböző betegségek kialakulásának nagyobb esélye, mint például az influenza vagy a megfázás. A stresszoldásra ma már rengeteg féle módszer létezik a gyógyszeres kezeléstől kezdve egészen a különböző pszichológiai módszerekig, viszont mind közül talán az egyik legegyszerűbb módszer a meditáció.

A meditáció a stresszoldás egyik hatékony módja és sokkal olcsóbb, mint egy wellness hétvége, de természetesen nem csak a stressz kezelésére alkalmas, hanem rengeteg féle jótékony hatása van. Egyes kutatások szerint a rendszeres meditálás segítségével fejleszthető például a kreativitás, az intelligencia, csökkenthetőek a depressziós tünetek, álmatlanság és még rengeteg féle kedvező hatása van a testre és a mentális egészségre egyaránt.

De mi is az a meditáció?

Sokan úgy gondolják, hogy a meditáció az valamiféle misztikus dolog, pedig nem az, hanem egész egyszerűen az a célja, hogy  egy ellazult relaxációs állapotba jussunk és a fejünkben keringő rengeteg gondolatot szüneteltessük és tudatunkat egy magasabb szintre emeljük.  Ha ugyanis belegondolunk a mindennapok során szinte nem is a jelenben, hanem vagy a jövőben vagy a múltban vagyunk, amikor is azon töprengünk, hogy mi lett volna, ha azt a bizonyos dolgot megtesszük – és mi lesz a jövőben, ha ezt és ezt cselekedjük. Tehát magában a jelenben sokszor egész keveset tartózkodunk és gondolataink össze-vissza csaponganak. A rendszeres meditálással viszont elérjük, hogy a sok a zajt a fejünkből kiiktassuk és tisztábban lássunk dolgokat. Továbbá a számos minket ért negatív hatást és lelki problémát segít feldolgozni és ezzel többek között a stresszt is csökkenti.

Hogyan kell meditálni?

A meditációnak sokféle formája van amik közül legismertebbek az alábbiak:

légzésmeditáció, amikor is a be és kilégzésre összpontosítunk
mantrameditáció, amikor is az “OM” szót vagy valamiféle mantrát ismételgetünk, és erre koncentrálunk
mozgásmeditáció, mely a jógában is megjelenik
vizualizáció, mely során elképzeljük magunkat egy bizonyos helyen vagy helyzetben.

A legegyszerűbb meditációs gyakorlat a légzésre való koncentrálás, amikor is 20 percig csak a légzésre figyelünk és nem engedjük elkalandozni gondolatainkat, ami elsőnek nekifutásnak nem tűnik nagy dolognak, viszont ha belekezdünk látni fogjuk, hogy nem is olyan egyszerű. Tehát ne keseredjünk el ha a 20 percet elsőnek nem tudjuk véghez vinni úgy, hogy közben a légzésünkön kívül ne gondolnánk semmi másra, továbbá ne is erőltessük a koncentrációt, hanem legyünk türelmesek és gyakoroljunk.

Persze sokféle gyakorlat van még az egyszerűbbektől kezdve egészen az összetettebb meditációs gyakorlatokig, így ha kezdők vagyunk akkor érdemes lehet megkeresni egy meditálásban tapasztalt embert vagy lehetőség van több meditációs tanfolyamra is beiratkozni és nem utolsósorban az interneten fellelhető anyagokat, fórumokat is böngészhetjük, ahol már nem is az információ hiánya, hanem annak bősége okozhat problémát a megfelelő meditációs technika kiválasztásában.

Természetesen ez a cikk csak felületesen mutatja be a meditációt, mint a stressz hatékony ellenszerét, ugyanis annak különböző ágazatairól  könyveket lehetne írni, mint ahogy az tették is sokan.

Ajánlott oldalak
–   Meditációs könyvek
–    http://hu.wikipedia.org/wiki/Medit%C3%A1ci%C3%B3

Stresszoldás meditáció segítségével bejegyzéshez 1 hozzászólás

  • Péter szerint:

    Igen, egyetértek a cikk szerzőjével, hogy a meditáció nagyon jó stresszoldó módszer. De nem csak csupán stresszoldó hatása van a meditációnak, de számos más jótékony hatása is van, amiről az emberek nem is nagyon tudnak. Ilyenek pl. tudatosság növelés, tisztább gondolkodás, jobb probléma megoldó képesség, felfokozott kreativitás, stb. Általában az szokott lenni probléma a meditációval, hogy sokan nem találnak rá időt, ill. azt gondolják, hogy meditálni nagyon nehéz megtanulni. S ha valaki el is kezd meditálni, elég hosszú idő kell ahhoz, hogy észrevegyen valami féle változást. Ha többet szeretne valaki megtudni, milyen jótékony hatásai vannak a meditációnak, ill. nagyon gyorsan és könnyen szeretne elsajátítani a meditációt, ezen a weboldalon több információt talál: http://www.meditaciosprogram.hu. Én már több éve meditálok ezzel a módszerrel és nagyon meg vagyok vele elégedve. Minden jót kívánok az összes meditációkedvelőknek.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.